Kertművészet

Munkáink

 

Érdekességek a kertművészet terén

SUZHOUI KERTEK

Ha a klasszikus kínai építőművészetről esik szó, azonnal a kelet-kínai Suzhou város kertes házai jutnak eszünkbe. Egy kínai szólás szerint az égi paradicsomnak a földön Suzhou a mása. Suzhouban valóban számos festői szépségű kert található.
A klasszikus kínai kertészet, irodalom, festészet egyaránt hosszú múltra tekint vissza. A kínai kertépítészetnek két ága van: a császári udvaré és a magánembereké. Az előbbi Pekingben koncentrálódik, az utóbbit a suzhou-i házak, kertek képviselik. Az udvari kerteket a monumentalitás, a szabályosság és a pompa jellemzi, erre példa a pekingi Nyári Palota és a Chengde-i Nyári Palota. A suzhoui kertek nem olyan nagyok, mint a császáré, de kötetlen, szabad hangulatú, müvészileg jelentős, a természetet jobban kiemelő műalkotások és jobban tükrözik a kultura és a művészet harmóniáját és egységét.

Miért alakultak ki éppen itt, Suzhouban ezek a kertek? Azért, mert Suzhou város a Jangce-folyó deltatorkolatában, Kína egyik legtermékenyebb vidékén fekszik. Az időjárás itt kellemes, a közlekedés fejlett. Ősidők óta Suzhou Kína egyik legfejlettebb kereskedelmi és kulturális központja. Világhírűek az itteni selyemáruk és hímzések.

Az írott feljegyzések szerint már a negyedik században elkezdődött a kertek kialakulása. A 14. és a 20. század között, tehát a Ming és a Qing dinasztiában élte Suzhou aranykorát gazdasági és a kulturális téren egyaránt, ekkor Kína egyik legfejlettebb és legforgalmasabb városa lett, a kertépítés is egyre jelentősebbé vált. Számos neves építész dolgozott errefelé és igen sok kertes házat építettek. Több mint 200 jelentős kert épült, ezekből néhány tucat maradt fent. Közéjük tartozik a Zhuozheng, a Liuyuan, a Wangshi és a Huanxiu-shanzhuang kert. Ezek az épségben maradt kertek képviselik a suzhoui kertművészetet, ezek beosztása, szerkezete, formái, stílusa és színei, valamint berendezései kiemelkedő szépségűek. A kertek a dél-kínai építészet legjobb alkotásai. A kertek és a bennük megbúvó házak Dél-Kína magas fokú lakáskultúráját és az egykori kínai városépítés magas fokú tudományos és művészi színvonalát mutatják. Ezért 1997-ben ezt a négy kertet a világörökség részének nyilvánították.

A Zhuozheng kert 1509-ben alakult ki. Négy részből: a keleti, a középső, a nyugati kertből és a lakónegyedből áll. A lakónegyedben tipikus suzhoui lakóházak találhatók. Keleten a tágas, dimbes-dombos területet fenyőliget és gyep borítja. Patakok kanyarognak a dombok között, amelyeken fa-, illetve bambuszházak állnak. A kert közepén egy tavacska terül el és elfoglalja a terület egyharmadát. Partjait terebélyes fák és szép házak szegélyezik. A lakónegyed szélén néhány kedves ház tükröződik a tavacska vizében. A házakat folyosó köti össze. Az egész kert az erdős hegyvidék hangulatát árasztja.

A Wangshiyuan kert az egykori arisztokrácia tipikus életmódját tükrözi: a lakóházak a virágokkal teli kertben elszórtan találhatók. A kert keleti részét főleg a szép épületek uralják, nyugati részét pedig a virágoskertek. Középső részén tavacskák és patakok vannak. Partjait kis pavilonok és pagodák szegélyezik. A házak szobáit káprázatos bútorok és más tárgyak díszitik.
A Huanxiu Shanzhuan Kertben főleg a dombok jelentősek, meg a tavak – épületből itt kevés áll. Noha a kert maga nem túl nagy, ám a mesterségesen odahordott magaslatok hatalmas hegyek hatását keltik: a sziklákat a Suzhou környékén elterülő Taihu tóból hozták. A kert minden részéből más-más panoráma nyílik.

A suzhoui kertek nem hasonlíthatók a pekingi császári vagy hercegi palotákhoz. De változatos, egyéni művészi eszközökkel, a kis helyen mesterséges hegyek, fák, pavilonok, pagodák, tavacskák, patakok és hidak veszik körül a lakóházakat. A művészi hatás mindent felnagyít itt. A suzhoui klasszikus kertépítés több mint 2000 éves múltra tekint vissza, és jelentős helyet foglal el a világ művészetében.

A BAROKK ÉPÍTÉSZET ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE

ÉPÍTÉSZETI FELADATOK

A barokk korában az építészet legjelentősebb feladatai az ellenreformációs egyház templomai, a királyi és a fejedelmi kastélyok, valamint a főúri megbízók és a vagyonos polgárok városi palotái. A stílus azonban széles körben elterjedt, tekintélyes számban épültek a nagy alkotások hatását tükröző polgári lakóházak is.
Az előző korok gyakorlatához mérten lényegesen megnő a városépítészet jelentősége. Oroszországban Nagy Péter idején egységes terv szerint új főváros épült (Szentpétervár, a mai Leningrád), Rómában sugárutak megnyitásával a véletlenszerűen nőtt középkori várost rendezték. Egész városrészek képét átformáló nagyszabású együttesek, városi terek keletkeztek. Ekkor alakult ki s vált számottevő művészi feladattá a kertépítés.

A francia kastélyok körül – s azok mintájára Európa-szerte mindenütt – architektonikus rendben szervezett hatalmas parkokat telepítettek.
A dráma- és operairodalom fellendülését követve eleinte főként Itáliában, majd máshol is számos színház épült. Kialakult az a jellegzetes megoldás, amelyben – az addig lépcsőzetesen emelkedő nézőteret helyettesítve – a patkó alakú földszintet több emelt sorban páholyok veszik körül. Az összetettebbé vált társadalmi igények szolgálatában kifejlődött a kórházak, iskolák és könyvtárak korra jellemző típusa.

A haditechnika és a hadszervezet változásának megfelelően korszerűsödött a katonai építészet. Az állandó zsoldosseregek elszállásolására nagyméretű kaszárnyák, az elaggott vagy megrokkant katonák számára invalidus-otthonok épültek. Tovább fejlődött a reneszánsz idején kialakult új-olasz erődrendszer. A katonai építészetben az itáliai hadmérnökök helyét a franciák vették át. A legnevesebb erődépítő mester a XVII. században, a francia Vauban.

André le Notre (1613-1700) a természeti környezetet geometrikus rendben alakító kertépítés legnagyobb mestere. Munkái közül a legjelentősebbek a Vaux-le-Vicomte-i és a Versailles-i kastély hatalmas kiterjedésű parkjai.

FENG SHUI ÉS KERT – A TAOIZMUS ÉS A ZEN A KERTMŰVELÉSBEN

A természet és a kert szeretetét nem nehéz megérteni annak, aki gyermekkorát az erdők, mezők, virágok, tavak közelében töltötte. Akinek ez nem adatott meg, annak csak el kell fogadnia egy kerti sétára való felhívást, és egy csodálatos világ kapuja fog kinyílni előtte. A kertépítés egyszerre művészet és tudomány. Az ázsiai kertépítés és a fengshui alapelveit betartva, élővé varázsolhatjuk kertünket.
A kertben a gondolkodásmódunk, a dolgokhoz való hozzáállásunk tükröződik.
A fengshui szempontjából azt a kertet tekinthetjük sikerültnek, amely nem csak összhangban van a természettel és jó benne tartózkodni, hanem amely elősegíti a csí keringését, és ez által az átlagosnál több életerőt és oxigént vonz. A fengshui alapfogalmait akkor értette meg valaki, ha át tudja ültetni a valóságba. Szükséges ismerni a szakma sajátosságait (pl. a kertépítést, lakberendezést, stb.), és azt összehangolni a fengshuival. Amikor az egyik rész tudása hiányos, akkor kérjünk fel egy szakértőt. (A Harmónia Szabadegyetem rendelkezik minden szakterületen jól képzett munkatársakkal).
A városi emberek kertje: a télikert, mini-kert, erkély-virág és tetőterasz.
A mini-kert abban is segít, hogy ne csak álmodozzunk egy kertes házról.

Felgyorsíthatja karrierálmunk teljesülését.
“Képzelőerőnk a jelenségek mögött meglátja a lényeget, ha engedjük, hogy a természet vezesse és tanítsa.” (Zen tanítás). Szakítsunk időt az érzékelésre, megérzésre.

Miről mesélnek a kövek? Költői érzékenységre és pontos megfigyelőképességre van szükség, hogy a kertész felismerje a kövek igazi tulajdonságait.
Megtudhatjuk, hogyan rakjuk ki kövekből a kerti utat, milyen a jövőbe vezető út.

A természetben nincsenek zsákutcák, mindig van tovább.
Ötleteket kapunk arra, hogyan lehet kavicsokból és homokból, vizet utánzó képződményeket létrehozni.
A növények olyan közel állnak az emberhez, hogy nem túl nehéz feladat felvenni és elmélyíteni velük a kapcsolatot. Beszélgessünk a növényekkel. Ismerjük meg a jelképes üzenetüket. Tudja-e, hogy miről mesélnek a fák alakjai? Melyek a földsugárzásokat kedvelő és nem tűrő növények?

A KERTTERVEZÉS MŰVÉSZET: JÁTÉK A SZÍNEKKEL ÉS FORMÁKKAL, KÜLÖNBÖZŐ ANYAGOKKAL, DOMBORZATI ELEMEKKEL. A VÉGEREDMÉNY PEDIG STÍLUSTÓL FÜGGŐEN MAGA A LENYŰGÖZŐ TERMÉSZETESSÉG, VAGY A MÉRTANI PRECIZITÁS…